Uwaga na fałszywe certyfikaty!
W związku z docierającymi do Urzędu Dozoru Technicznego sygnałami o fałszowaniu certyfikatów kompetencji spawaczy informujemy, że autentyczność tych dokumentów oraz zaświadczeń kwalifikacyjnych do obsługi i konserwacji urządzeń technicznych można sprawdzić w najbliższym oddziale UDT.
Instrukcja eksploatacji żurawi z zawieszonym na haku koszem do przemieszczania osób lub pojemnikiem na beton z podestem dla operatora
Informacje UDT dotyczące opracowywania i uzgadniania instrukcji eksploatacji żurawi z zawieszonym na haku koszem do przemieszczania osób lub pojemnikiem na beton z podestem dla operatora.
A. Dokumenty odniesienia
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 30 października 2002 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy;
Rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 30 października 2018 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji, napraw i modernizacji urządzeń transportu bliskiego (Dz. U. 2018, poz. 2176).
- PN-ISO 12480-1:2002 Dźwignice – Bezpieczna eksploatacja – Część 1: Postanowienia ogólne;
- PN-EN 14502-1:2002 Dźwignice – Wyposażenie dotyczące podnoszenia osób – Część 1: Kosze podwieszane;
- PN-EN ISO 12100:2011 Bezpieczeństwo maszyn – Ocena zasady projektowania – Ocena ryzyka i zmniejszanie ryzyka.
B. Wymagania ogólne
- Przemieszczanie osób w koszu za pomocą żurawia powinno być podejmowane tylko w wyjątkowych okolicznościach, kiedy nie jest możliwe osiągnięcie dostępu do miejsca pracy przy użyciu urządzeń przeznaczonych do tego celu.
- Osoby powinny być przemieszczane tylko w specjalnie zaprojektowanych koszach zaopatrzonych w środki zabezpieczające osoby i narzędzia przed wypadnięciem z kosza. Powinny być zastosowane środki zabezpieczające kosz przed samoczynnym obrotem (np. przez zabezpieczenie krętlikiem lub przy użyciu układu wielolinowego) i przechyleniem.
C. Wymagania dla żurawia
- Hak żurawia powinien posiadać zabezpieczenie przed wypadnięciem zawiesia z gardzieli haka. Zabezpieczenie powinno być kontrolowane po każdorazowym zamocowaniu zawiesia na haku.
- Żuraw powinien być wyposażony w łącznik krańcowy mechanizmu podnoszenia haka oraz w łącznik krańcowy mechanizmu opuszczania haka (w przypadkach wykonywania pracy w koszu poniżej poziomu usytuowania żurawia lub gdy nie jest możliwa stała obserwacja kosza przez operatora).
- Urządzenia sterujące ruchami żurawia muszą być urządzeniami wymagającymi podtrzymania i muszą powracać do pozycji neutralnej po ich zwolnieniu w celu umożliwienia operatorowi bezpiecznego zatrzymania urządzenia. Urządzenia sterujące muszą być wykonane i umiejscowione w taki sposób, aby nie było możliwości przypadkowego ich uruchomienia.
- Jeżeli żuraw jest wyposażony w funkcję swobodnego (grawitacyjnego) opuszczania ładunku, przemieszczanie osób jest dopuszczalne tylko wtedy, kiedy funkcja ta wyposażona jest w urządzenie zabezpieczające przed niezamierzonym uruchomieniem. Wykorzystywanie funkcji swobodnego (grawitacyjnego) opuszczania ładunku w celu opuszczania osób jest zabronione.
D. Wymagania dla instrukcji
- Osoba odpowiedzialna za wykonanie prac powinna ustalić bezpieczny sposób wykonania prac poprzez opracowanie pisemnych procedur opisujących poszczególne operacje i warunki ich wykonania. Procedury te powinny być dostępne w miejscu pracy.
- Operator żurawia, hakowi, sygnaliści, osoby w koszu oraz inne osoby związane z wykonywaniem pracy oraz osoba odpowiedzialna za wykonanie prac, powinny zapoznać się z ustalonymi procedurami. Znajomość procedur powinna być potwierdzona pisemnie. Pisemne potwierdzenie powinno być przechowywane w miejscu pracy.
- Przemieszczanie osób w koszu powinno być dokonywane z zachowaniem szczególnej ostrożności i pod nadzorem osoby odpowiedzialnej za wykonanie prac.
- Żuraw i kosz powinny być skontrolowane przez wyznaczone osoby związane z wykonywaniem pracy (operator, hakowy, sygnalista) każdego dnia przed użyciem w celu stwierdzenia, że mogą być wykorzystane do bezpiecznego przemieszczania osób. W ramach kontroli należy przeprowadzić próby z obciążeniem nominalnym kosza. Wykonane próby powinny potwierdzić, że sterowanie i ruchy robocze, mechanizmy, urządzenia zabezpieczające, ochronne i inne działają prawidłowo i są w dobrym stanie technicznym. Zapisy ze wszystkich kontroli powinny być przechowywane w miejscu pracy.
- Przemieszczane osoby powinny być wyposażone w środki ochrony indywidualnej przed upadkiem z wysokości, przymocowane do oznaczonego zaczepu w koszu.
- W przypadku, gdy w koszu znajdują się osoby, operator żurawia powinien stale pozostawać przy stanowisku sterowniczym.
- Przemieszczanie kosza z osobami powinno przebiegać powoli, w sposób rozważny i kontrolowany, bez nagłych ruchów żurawia i kosza. Prędkość przemieszczania nie powinna przekraczać 30 m/min (0,5 m/s). Kojarzenie ruchów roboczych żurawia jest zabronione.
- Żuraw szynowy nie powinien przemieszczać się, gdy pracownicy znajdują się w koszu. Dla żurawi samojezdnych dopuszczalna jest praca tylko na podporach.
- Osoby przemieszczane w koszu powinny być ciągle widoczne dla operatora lub sygnalisty posiadającego stałą łączność z operatorem.
- W czasie przemieszczania kosza osoby znajdujące się w koszu nie powinny wykonywać żadnych prac.
- Wejście i wyjście osób z kosza jest dozwolone wyłącznie, gdy jest on posadowiony na podłożu, z wyłączeniem sytuacji awaryjnych.
- W przypadku koszy do przemieszczania osób, całkowita masa podnoszonego ładunku (z uwzględnieniem osób i wyposażenia) nie powinna przekraczać 1/2 udźwigu żurawia przy planowanych warunkach pracy.
- W przypadku przemieszczania pojemnika na beton z podestem dla operatora, całkowita masa podnoszonego ładunku (z uwzględnieniem osób) nie powinna przekraczać 2/3 udźwigu żurawia przy planowanych warunkach pracy.
- Eksploatacja kosza jest zabroniona w czasie wiatrów, których prędkości przekraczają 7 m/s (25 km/h), burz z wyładowaniami, opadów śniegu, opadów deszczu lub innej niesprzyjającej pogody, która może mieć wpływ na bezpieczeństwo. Należy zapewnić operatorowi stałą kontrolę prędkości wiatru.
- Współczynnik bezpieczeństwa dla zawiesi powinien wynosić:
- dla zawiesi linowych – 10
- dla zawiesi łańcuchowych – 8
E. Wymagania dla kosza
Kosz powinien spełniać wymagania Załącznika C.4 normy PN-ISO 12480-1, normy PN-EN 14502-1 lub inne wymagania zapewniające ekwiwalentne bezpieczeństwo, a w szczególności:
- Kosz powinien posiadać wyrazisty i kontrastowy kolor.
- Kosz powinien posiadać własne zawiesia, które nie mogą być używane do innych celów.
- Zawiesia powinny być zamocowane do kosza w taki sposób, aby mogły być odłączone tylko przy pomocy narzędzi.
- Podczas przeprowadzania prac spawalniczych z kosza zawiesia powinny posiadać odpowiednie osłony.
- Kosz powinien posiadać tabliczkę znamionową umieszczoną w widocznym miejscu z podstawowymi informacjami:
- Nazwa i adres producenta.
- Rok produkcji.
- Typ.
- Numer identyfikacyjny.
- Masa własna kosza.
- Udźwig nominalny kosza i dopuszczalna ilość osób w koszu.
F. Załączniki do instrukcji
- Świadectwo producenta kosza.
- Instrukcję użytkowania producenta kosza.
- Kopia certyfikatu zawiesi mocowania kosza do zblocza żurawia, o ile ma zastosowanie.
- Opis sposobu ewakuacji osób z kosza oraz pisemne potwierdzenie służb ratowniczych o możliwości przeprowadzenia ewakuacji w przypadku, gdy żuraw nie posiada mechanizmu awaryjnego opuszczania innego niż grawitacyjny.
- Opis wersji montażowej żurawia i charakterystykę udźwigu dla danej wersji montażowej.
- Szkic usytuowania żurawia z podaniem ewentualnych elementów kolizji.
Umieszczanie reklam w kabinach dźwigów
W związku z pytaniami ze strony eksploatujących i firm reklamowych Urząd Dozoru Technicznego wyraża niniejszym opinię, że umieszczanie tablic reklamowych w kabinach dźwigów jest możliwe, o ile nie jest sprzeczne z instrukcją eksploatacji dźwigu, przy spełnieniu następujących warunków:
1. Decyzję o umieszczeniu w kabinie dźwigu tablicy reklamowej podejmuje eksploatujący, tj. strona, dla której wydana została przez organ właściwej jednostki dozoru technicznego decyzja zezwalająca na eksploatację dźwigu.
2. Konstrukcja tablic reklamowych musi spełniać co najmniej następujące wymagania:
- tablica nie może posiadać ostrych krawędzi, które mogłyby spowodować obrażenia ciała lub uszkodzenie odzieży pasażerów znajdujących się w kabinie,
- tablica musi być wykonana z materiałów niepalnych, niewydzielających gazów i dymów,
- grubość tablicy nie powinna przekraczać 20 mm,
- tablica nie może posiadać zasilania elektrycznego.
3. Miejsce zamocowania tablicy reklamowej musi spełniać, co najmniej następujące wymagania:
- tablica nie może zasłaniać otworów wentylacyjnych, tabliczki znamionowej, urządzeń łączności ze służbami ratowniczymi, instrukcji użytkowania, tabliczek informacyjnych, np. dotyczących konserwacji itp., oraz innych informacji w kabinie zgodnie z warunkami odniesienia (np. normy PN-EN 81-1/2 lub PN-EN 81-20).
- umieszczone elementy reklamy nie mogą prowadzić do pomylenia ich z tabliczkami i instrukcjami jw. oraz nie mogą utrudniać obsługi elementów sterujących.
4. Sposób zamocowania tablicy reklamowej musi spełniać co najmniej następujące wymagania:
- tablica musi być zamocowana w sposób niepowodujący trwałego uszkodzenia ścian kabiny,
- mocowanie musi być pewne i wykluczać możliwość samoistnego odpadnięcia tablicy, mocowanie musi być przeprowadzone wyłącznie od strony wnętrza kabiny,
- sposób mocowania tablicy musi umożliwiać jej demontaż.
5. Do księgi rewizyjnej dźwigu należy dołączyć:
- pisemną zgodę na zamontowanie tablicy reklamowej w kabinie od eksploatującego,
- deklarację eksploatującego o odpowiedzialności za ewentualne obrażenia osób lub uszkodzenia przedmiotów spowodowanych przez tablicę reklamową.
Strona 3 z 3
- start
- Poprzedni artykuł
- 1
- 2
- 3
- Następny artykuł
- koniec