Metody optymalizacji kolejności analizy węzłów HAZOP" - artykuł Ryszarda Sauka i Filipa Moskala.
| Zapraszamy do lektury artykułu pt.: "Metody optymalizacji kolejności analizy węzłów HAZOP", autorstwa Ryszarda Sauka, głównego specjalisty w Wydziale Urządzeń Ciśnieniowych UDT w Szczecinie oraz dr Filipa Moskala z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie , udostępniony dzięki uprzejmości redakcji czasopisma "Inżynieria i Aparatura Chemiczna". |
Elektromobilność
Komunikat
W dniu 13 kwietnia 2024 r. wchodzi w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Wśród wielu wprowadzanych zmian, znalazły się także nowe zapisy dotyczące infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Prócz wymogów związanych z zapewnieniem płatności „ad hoc”, bez konieczności posiadania dedykowanych aplikacji czy kart RFID, rozszerzano definicję ogólnodostępnej infrastruktury paliw alternatywnych, do których należy zaliczyć punkty ładowania znajdującą się na terenie lub w obiektach dostępnych dla ogółu społeczeństwa, niezależnie od tego, czy znajdują się one na terenie publicznym czy prywatnym, czy obowiązują ograniczenia lub warunki wstępu na dany teren lub do danego obiektu oraz niezależnie od mających zastosowanie warunków użytkowania np. parkingi publiczne, parkingi supermarketów, parkingi hoteli czy pensjonatów itp.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uprzejmie informujemy, że w dniu 24.12.2021 r. weszła w życie ustawa z dnia 02 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw, ogłoszona w Dz.U. 2021 poz. 2269 w dniu 09.12.2021r.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy „Stacje ładowania i punkty ładowania stanowiące element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego w zakresie ich bezpiecznej eksploatacji, naprawy i modernizacji podlegają badaniom technicznym przeprowadzanym przez UDT”.
Ponadto, zgodnie z art. 15 ustawy Urząd Dozoru Technicznego zobowiązany jest również do opiniowania w zakresie zgodności dokumentacji technicznej projektowanych stacji z wymaganiami technicznymi.
Szczegółowe wymagania techniczne, a także zakres dokumentacji dołączanej do wniosku o przeprowadzenie badań stacji ładowania oraz punktów ładowania stanowiących element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego zostały określone w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw energii, wydanego na podstawie art. 17 ustawy i są zawarte w Rozporządzeniu Ministra Energii z dnia 26 czerwca 2019 r. w sprawie wymagań technicznych dla stacji ładowania i punktów ładowania stanowiących element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Informujemy, iż podmiot odpowiedzialny za budowę, zarządzanie, bezpieczeństwo funkcjonowania, eksploatację, konserwację i remonty ogólnodostępnej stacji ładowania:
1) zapewnia, aby:
a) w ogólnodostępnej stacji ładowania prowadził działalność co najmniej jeden dostawca usługi ładowania,
b) ogólnodostępna stacja ładowania spełniała wymagania techniczne i eksploatacyjne określone w szczególności w Polskich Normach, zapewniające ich bezpieczne użytkowanie, w tym bezpieczeństwo pożarowe, bezpieczne funkcjonowanie sieci elektroenergetycznych oraz dostęp do stacji ładowania dla osób niepełnosprawnych.
2) zapewnia przeprowadzenie przez Urząd Dozoru Technicznego badań stacji ładowania;
3) zapewnia bezpieczną eksploatację ogólnodostępnej stacji ładowania;
4) wyposaża:
a) ogólnodostępną stację ładowania w oprogramowanie pozwalające na:
- podłączenie i ładowanie pojazdu elektrycznego i pojazdu hybrydowego;
- przekazywanie danych do Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych zwanej dalej rejestrem o dostępności punktu ładowania i cenie za usługę ładowania,
b) każdy punkt ładowania zainstalowany w ogólnodostępnej stacji ładowania, którą zarządza, w system pomiarowy umożliwiający pomiar zużycia energii elektrycznej i przekazywanie danych pomiarowych z tego systemu do systemu zarządzania stacji ładowania w czasie zbliżonym do rzeczywistego;
5) zawiera umowę o świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej, o której mowa w art. 5 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, na potrzeby funkcjonowania stacji ładowania oraz świadczenia usług ładowania - jeżeli stacja ładowania jest przyłączona do sieci dystrybucyjnej w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne;
6) przekazuje dostawcy usługi ładowania dane niezbędne do dokonania rozliczenia świadczonej usługi ładowania;
7) zawiera umowę sprzedaży energii elektrycznej na potrzeby funkcjonowania stacji ładowania oraz na potrzeby świadczenia usług ładowania przez dostawców usług ładowania, którzy świadczą usługę ładowania na tej stacji;
8) rozlicza straty energii elektrycznej wynikające z funkcjonowania stacji ładowania;
9) udostępnia w ogólnodostępnej stacji ładowania informacje dotyczące zasad korzystania z tej stacji oraz instrukcję jej obsługi;
10) zapewnia dostawcom usług ładowania dostęp do ogólnodostępnej stacji ładowania, na podstawie umowy zawartej na zasadach rynkowych;
11) uzgadnia z organem zarządzającym ruchem na drogach liczbę możliwych do wyznaczenia stanowisk postojowych przy ogólnodostępnych stacjach ładowania w przypadkach, o których mowa w art. 12b ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.
W przypadku dodatkowych pytań prosimy o kontakt z Wydziałem Elektromobilności i Nowych Technologii pod numerem telefonu: 22 57 22 100 lub pod adresem email: udt@udt.gov.pl.
Informacje odnośnie wytycznych dla Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych (EIPA)
Przypominamy, że na stronie BIP w zakładce Ogłoszenia zamieszczone zostały Informacje odnośnie wytycznych dla Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych.
Ochrona odgromowa i przeciwprzepięciowa w infrastrukturze ładowania pojazdów elektrycznych - Poradnik
Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem, w którym prezentujemy aspekty ochrony odgromowej i przeciwprzepięciowej infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Materiał powstał we współpracy z Politechniką Białostocką Wydziałem Elektrycznym oraz Polską Izbą Rozwoju Elektromobilności. Opisuje zjawiska, które mogą powodować poważne uszkodzenia infrastruktury oraz przybliża zagadnienia dotyczące środków ochrony.
Poradnik kierowany jest w szczególności do projektantów, wykonawców i zarządców infrastruktury. Zachęcamy do jego lektury wszystkich zainteresowanych bezpiecznym rozwojem elektromobilności.
Pobierz poradnik: OCHRONA ODGROMOWA I PRZECIWPRZEPIĘCIOWA INFRASTRUKTURY EV (2024)
DOSTĘPNE STACJE I PUNKTY ŁADOWANIA EV
Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem DOSTĘPNE STACJE I PUNKTY ŁADOWANIA EV tj. poradnikiem dostosowania tych urządzeń do wymogów osób ze szczególnymi potrzebami. Przybliżamy wątki, które obecnie stają się coraz bardziej istotnym aspektem projektowania i towarzyszą wdrażaniu nowych rozwiązań konstrukcyjnych oraz technologii. Dzięki takiemu podejściu osoby starsze, osoby z niepełnosprawnościami oraz użytkownicy o ograniczonej mobilności w sposób pełny i równy mogą uczestniczyć w życiu społecznym. Poradnik ma na celu dostarczenie producentom urządzeń i projektantom stacji ładowania praktycznych wskazówek i rekomendacji, które pomogą w tworzeniu bardziej dostępnych i przyjaznych dla użytkowników rozwiązań.
Przewodnik powstał we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Nowej Mobilności, Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polską Izbą Rozwoju Elektromobilności.
Materiał jest dostępny zarówno w wersji elektronicznej, drukowanej, jak i audiobooka do odsłuchania.
- Pobierz przewodnik: DOSTĘPNE STACJE I PUNKTY ŁADOWANIA EV (PDF: 2MB)
-
Audiobook - DOSTĘPNE STACJE I PUNKTY ŁADOWANIA EV (MP3: 17000 KB)
Bezgotówkowe regulowanie opłat za czynności dozoru technicznego.
![]() | Mając na uwadze Państwa bezpieczeństwo oraz dążąc do usprawnienia procesów realizowanych w Urzędzie Dozoru Technicznego zachęcamy do bezgotówkowego regulowania opłat za czynności dozoru technicznego, np. przelewem bankowym. SZYBCIEJ – oszczędzasz czas! BEZPIECZNIEJ – nie nosisz gotówki! WYGODNIEJ – przez Internet, telefon! Szczegółowe dane kontaktowe do oddziałów UDT oraz numery rachunków bankowych znajdują się TUTAJ. |
Dane teleadresowe
Biuro Obsługi Klienta - adres do korespondencji:
Urząd Dozoru Technicznego. Centrala
ul. Szczęśliwicka 34 , 02-353 Warszawa
z dopiskiem "BOK"
e-mail: bok@udt.gov.pl
Tel.: (+48) 22 57-22-100, fax: (+48) 22 822-72-09
Uwagi i reklamacje dotyczące posiadanych urządzeń technicznych prosimy kierować do właściwych terytorialnie oddziałów Urzędu Dozoru Technicznego.
Dane teleadresowe oddziałów UDT znajdują się tutaj.
W celu wyjaśnienia nieprawidłowości związanych z rozliczeniami finansowymi należy się kontaktować z Wydziałem Rozliczeń w Centrali UDT.
Bieżące informacje
![]()
DBAJ O BEZPIECZEŃSTWO - OBNIŻAJ KOSZTY W SWOJEJ FIRMIE!
Szanowni Państwo, serdecznie zachęcamy do zapoznania się z Poradnikiem UDT.
Znajdą w nim Państwo najistotniejsze informacje dotyczące sposobu rejestracji urządzenia podlegającego dozorowi technicznemu w UDT, a także wskazówki mówiące o tym, jak i kiedy należy wyrejestrować urządzenie z ewidencji UDT.
Jednocześnie przypominamy, iż w momencie zbycia lub wycofania z eksploatacji posiadanego urządzenia należy niezwłocznie – lecz nie później niż do 15 grudnia każdego roku zgłosić ten fakt do oddziału, w którym dane urządzenie zostało zarejestrowane.
Podkategorie
O nas
O nas
Współpraca
<!--[if !supportLists]-->1. <!--[endif]-->współpraca
Kariera
kariera
Polityka Jakości
POLITYKA JAKOŚCI, BHP i ŚRODOWISKOWA
Polityką Jakości Urzędu Dozoru Technicznego jest:
• Inicjowanie i prowadzenie działań służących zapewnieniu bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń technicznych oraz ochrony środowiska zgodnie z wymaganiami zawartymi w następujących dokumentach: ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym, PN-EN ISO/IEC 17020, PN-EN 45011, PN-EN ISO/IEC 17021, PN-EN ISO/IEC 17024, PN-EN ISO/IEC 17025.
• Ukierunkowanie świadczonych usług w zakresie:
- inspekcji,
- oceny zgodności,
- certyfikacji wyrobów,
- certyfikacji systemów zarządzania,
- certyfikacji osób,
- badań laboratoryjnych,
- wzorcowania wyposażenia pomiarowo-badawczego,
- popularyzowania zagadnień związanych z bezpieczeństwem technicznym,
- szkoleń
na spełnianie potrzeb i oczekiwań Klientów oraz wymagań mających zastosowanie przepisów.
• Dbałość o właściwy wizerunek UDT i świadczenie usług w sposób etyczny i kompetentny.
• Dostosowanie form działalności do wymagań rynku.
Zadowolenie Klientów stanowi miarę jakości naszych usług.
Podejmowanie działań na rzecz poprawy jakości ma dla nas znaczenie priorytetowe i wszyscy jesteśmy w nie zaangażowani.
Osiąganie planowanych wyników jakości realizujemy przez wdrożenie i ciągłe doskonalenie skuteczności systemu zarządzania jakością zgodnego z normą PN-EN ISO 9001.
Urząd Dozoru Technicznego inicjuje i prowadzi działania służące zapewnieniu bezpieczeństwa, ochrony zdrowia i życia pracowników, poprzez stałą poprawę i ciągłe doskonalenie bezpieczeństwa i higieny pracy, oraz ciągłe doskonalenie systemu zarządzania środowiskowego, przy spełnieniu wymagań prawnych i innych wymagań, zgodnie z PN-N-18001 oraz PN-EN ISO 14001.
Dążymy do:
• Zapobiegania wypadkom przy pracy, chorobom zawodowym, zdarzeniom potencjalnie wypadkowym oraz do identyfikacji zagrożeń i minimalizowania ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy poprzez wprowadzenie kart oceny ryzyka zawodowego.
• Zminimalizowania negatywnego wpływu na środowisko, identyfikacji i kontroli znaczących aspektów środowiskowych, ograniczenia zużycia surowców naturalnych, energii elektrycznej, produkcji odpadów.
• Podnoszenia kwalifikacji oraz uwzględnienia roli pracowników i ich angażowania do działań na rzecz poprawy bhp i środowiska.
• Zapewnienia zasobów i środków do wdrażania polityki.
MarekWalczak
Prezes Prezes UDT
Warszawa, dnia 13 czerwca 2012 r.
Szkolenia
e-learning UDT
NOWOŚĆ!
Zapraszamy do udziału w szkoleniu e-learning Akademii UDT pt. Hakowi – Bezpieczna eksploatacja zawiesi
Program ramowy szkolenia e-learning obejmuje zagadnienia:
- Przepisy prawne
- Budowa zawiesi
- Parametry pracy
- Eksploatacja
- Zasady bezpiecznego podnoszenia
- Zakończenie - test sprawdzający
- Hakowi – wirtualny spacer
Przybliżony czas realizacji e-learningu to 4 godziny.
Uczestnik zgłoszony na e-learning otrzymuje dostęp do specjalnej platformy internetowej umożliwiającej samodzielną realizację szkolenia online w dogodnym terminie.
POBIERZ OFERTĘ I FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY
Szczegóły i zgłoszenia:
Anna Parol Urząd Dozoru Technicznego Oddział Szczecin
tel. 91 48 06 412, kom. 883 375 929,
e-mail: anna.parol@udt.gov.pl

