zdjęcie przedstawia instalację rurociągów i zbiorników w rafinerii

 

UDT - CERT – to nazwa pod którą Urząd Dozoru Technicznego prowadzi działania w ramach oceny zgodności, certyfikacji i ekspertyz technicznych. W ramach UDT-CERT funkcjonuje jednostka certyfikująca działająca według norm europejskich, posiadająca akredytacje PCA w zakresie certyfikacji systemów zarządzania, wyrobów i osób oraz jednostka notyfikowana. UDT-CERT dysponuje dużym potencjałem ludzkim w postaci 500 ekspertów i auditorów w 10 oddziałach i 20 biurach na terenie całej Polski. Szeroki zakres działalności, wysokie kwalifikacje i kompetencje pracowników oraz najwyższa jakość świadczonych usług pozwoliły UDT-CERT stać się marką znaną w Polsce i za granicą.

 

 

Logo UDT-CERT i Jednostki notyfikowanej 1433

 

 

Istotnym narzędziem wykorzystywanym w europejskim systemie zapewnienia bezpieczeństwa urządzeń technicznych jest CERTYFIKACJA w obszarze dobrowolnym i OCENA ZGODNOSCI w obszarze regulowanym prawnie.

Certyfikacja oznacza sprawdzenie i pisemne potwierdzenie przez trzecią stronę zgodności obiektu, procesu lub usługi z wyspecyfikowanymi wymaganiami. Trzecia strona oznacza organizację niezależną zarówno od strony pierwszej (dostawcy, wytwórcy, wykonawcy) jak i drugiej (klienta, odbiorcy). Certyfikacja jest dobrowolna.

Podstawą certyfikacji są dokumenty odniesienia, określające wymagania, jakie powinien spełnić certyfikowany wyrób, proces, usługa, osoba lub organizacja. Najczęściej podstawą certyfikacji są odpowiednie normy lub branżowe specyfikacje techniczne.

Ocena zgodności to potwierdzenie, że wyrób spełnia mające zastosowanie wymagania przepisów dyrektyw i rozporządzeń Unii Europejskiej.

Kompetencje i sposób działania jednostek certyfikujących oraz oceniających zgodność są sprawdzane, uznawane i nadzorowane przez niezależną krajową jednostkę akredytującą - w Polsce jest to Polskie Centrum Akredytacji.

 

Zakres działalności UDT-CERT:

  •  certyfikacja systemów zarządzania
  •  certyfikacja wyrobów
  •  certyfikacja osób
  •  ocena zgodności - oznakowanie CE
  •  badania i ekspertyzy techniczne

 

Materiały informacyjne:

 

Informacja o sposobie postępowania ze skargami i odwołaniami w UDT-CERT

Skargi i odwołania można zgłaszać w dowolnej formie np. pisemnie na adres UDT lub pocztą elektroniczną na adres: cert@udt.gov.pl.

Każda skarga oraz odwołanie dotyczące działalności, za które odpowiedzialna jest UDT-CERT jest  rozpatrywana przez osoby niezaangażowane w działania związane ze skargą lub odwołaniem.

UDT-CERT nie podejmuje żadnych działań dyskryminujących wobec składającego skargę/odwołanie.

UDT-CERT zbiera i weryfikuje wszystkie informacje niezbędne do walidacji odwołania lub skargi.

 

SKARGI

UDT-CERT rozróżnia skargi dotyczące działalności UDT-CERT oraz skargi dotyczące certyfikowanego klienta.

Skargi dotyczące działalności UDT-CERT rozpatrywane są w terminie 30 dni od wpłynięcia, natomiast dotyczące certyfikowanego klienta w terminie 3 miesięcy od wpłynięcia. Gdy rozpatrzenie skargi w tych terminach nie jest możliwe, UDT-CERT informuje o podjętych działaniach i przybliżonym terminie rozpatrzenia skargi.

Jeśli jest to możliwe UDT-CERT:

  1. potwierdza przyjęcie skargi,
  2. przekazuje sprawozdanie z przebiegu rozpatrywania skargi oraz informację o wyniku rozpatrzenia skargi.

W przypadku wpłynięcia skargi dotyczącej certyfikowanego klienta UDT-CERT:

  1. pisemnie informuje certyfikowanego klienta o wpłynięciu skargi,
  2. po określeniu sposobu rozpatrzenia skargi, przekazuje pisemną informację do składającego skargę oraz do certyfikowanego klienta o sposobie rozpatrzenia skargi,
  3. sprawdza, czy certyfikowany klient przeprowadził korekcję lub podjął działania korygujące i zapobiegawcze będące efektem rozpatrzenia skargi, a następnie pisemnie powiadamia składającego skargę o podjętych działaniach,
  4. uzgadnia z certyfikowanym klientem i składającym skargę, czy i jeśli tak, to w jakim stopniu przedmiot skargi i jej rozwiązanie powinny być podane do publicznej wiadomości.

Jeżeli zgłaszający skargę nie akceptuje jej rozstrzygnięcia, może skierować skargę bezpośrednio do Prezesa Urzędu Dozoru Technicznego.

 

ODWOŁANIA

Klient może zgłosić odwołanie od decyzji UDT-CERT w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania.

UDT-CERT potwierdza przyjęcie odwołania, a po zakończeniu rozpatrywania odwołania przekazuje sprawozdanie dotyczące przebiegu rozpatrzenia odwołania wraz z rezultatem.

Odwołania rozpatrywane są w terminie 30 dni od dnia otrzymania odwołania. Gdy rozpatrzenie odwołania w tym terminie nie jest możliwe, UDT-CERT informuje o podjętych działaniach i przybliżonym terminie rozpatrzenia odwołania.